Jurnal de ITst #1 - Lucratul de acasă

Acesta este primul articol dintr-o serie în care voi încerca să descriu cum arată viaţa unui programator din experienţa personală. Sper să îi ajute pe cei care vor să facă un pas în direcţia asta, cât şi pe cei care deja lucrează în domeniu şi le-ar prinde bine o idee nouă.

Lucrez de vreo 8 ani în programare, dintre care 4 au fost la birou, la o firmă relativ mică, iar în ultimii 4 ani am lucrat de acasă. A fost perioada în care mi-am schimbat destul de radical viziunea despre muncă, timp liber şi priorităţi în viaţă.

Work from home

Pentru mine pandemia nu a fost foarte dificilă pentru că lucram deja de acasă de ceva timp, singura diferenţă a fost că am ieşit din casă şi mai puţin decât o făceam înainte, dar fiind oricum destul de introvertit, am trecut relativ uşor peste restricţii.

Mulţi dintre voi aţi avut ocazia să lucraţi de acasă anul trecut, iar din ce am mai discutat cu prietenii mei care lucrează în domeniu am ajuns la concluzia că nu este pentru toată lumea. Mie mi se potriveşte perfect acest stil de lucru, dar trăiesc şi într-un mediu unde pot să lucrez liniştit, fară să am întreruperi sau alte distrageri, lucru mai puţin valabil, de exemplu, pentru cei care au copii.

Nu mai merg cu maşina la birou

Chiar şi acum, după 4 ani de lucrat de acasă, cel mai mult mă bucur de faptul că nu mai sunt nevoit să merg cu maşina la birou. Îmi place foarte mult să conduc, nu fac parte din categoria celor pentru care maşina este doar ca să te ducă din A în B, ci sunt pasionat de condus, e una din activităţile mele preferate, dar condusul până la muncă şi înapoi este absolut crunt, nu găseşti niciodată loc de parcare, nici la muncă, nici când ajungi înapoi acasă seara, iar traficul la acele ore este groaznic. Transportul public nu era o variantă, deoarece la momentul respectiv locuiam într-un oraş de provincie unde autobuzele erau din 1900 toamna, pline ochi mereu pentru că veneau rar şi aş fi făcut şi mai mult pe traseu.

Economisesc cam 300 de lei pe lună din benzină datorită faptului că nu mai merg la birou, iar dacă este să pun la socoteală şi kilometri mai puţini, adică revizii mai rare, probabil iese o medie de vreo 400 lei doar de aici.

Mă trezesc mai târziu

N-am fost niciodată o persoană matinală, asta din cauza faptului că mereu mi-a plăcut să merg la somn destul de târziu. Fiind un oraş relativ mic, făceam în jur de 15-20 de minute cu maşina până la muncă, asta însemnând că trebuia să mă trezesc cam cu cel puţin o oră înainte de începerea programului.

În schimb, atunci când lucrezi de acasă, te poţi trezi chiar şi cu 5 minute înainte de standup-ul de dimineaţă, în 2 minute ai timp să te speli dinţi şi pe ochi, tragi doar tricou pe tine, că poţi rămâne liniştit în chiloţi şi intri pe google meet.

Salopetele de muncă

Atunci când merg la birou, oamenii poartă haine mai elegante/office care nu sunt neapărat cele mai confortabile. Eu am avut perioade când mă îmbrăcam în cămaşă şi pantofi, cravată şi palton, dar cel mai des am purtat blugi cu tricou.

Pentru mine blugii au fost mereu pantalonii universali, i-am purtat la muncă, la mers pe munte, prin casă, practic peste tot pe unde a trebuit să port ceva peste chiloţi. Dar cumva, atunci când lucrezi singur parcă şi blugii sunt prea eleganţi, aşa că la un moment dat am început să port pantaloni de trening şi viaţa mea nu a mai fost la fel. Scurţi sau lungi, în funţie de sezon, îţi oferă un confort care fac cele 8 ore de muncă să treacă mai uşor.

Masa de prânz

Cred că toată lumea mănâncă la prânz, mai sunt oameni care sar peste micul dejun sau cină, dar prânzul este cea mai importantă masă a zilei (indiferent ce v-ar spune alţii). Atunci când lucrezi la birou, ai două variante

• să vii cu mâncare de acasă, ori un sandviş, ori ceva la caserolă
  • să mergi să mănânci la un restaurant

Am încercat ambele variante, dar cel mai comod a fost să ies în oraş. Din păcate nu ai prea multe restaurante unde poţi merge, pentru că deşi câştigăm destul de mult, nu prea îţi convine să dai jumate din salariu pe mâncat la prânz, aşa că singura opţiune este să mergi undeva unde se serveşte meniul zilei. Cu 12-15 lei primeşti două feluri de mâncare şi eventual un desert. Acum, la banii ăştia nu prea poţi să ai pretenţii, mănânci cât să nu îţi mai fie foame, nu neapărat să fie bun sau uneori comestibil.

Atunci când lucrezi de acasă ai posibilitatea de a găti la prânz. Sigur, durează ceva mai mult, și implică și un oarecare efort, dar merită din plin. Dacă mai pui în ecuație și o mașină de spălat vase, deja devine plăcută această activitate.

Canapeaua

Îmi aduc aminte că atunci când lucram la birou, după prânz era bătaie pe niște bean bags pe care voia toată lumea să lenevească o jumătate de oră după ce au mâncat. Acum, fiind la mine acasă, am la dispoziție canapeaua unde pot merge să îmi întind spatele după câteva ore bune de stat pe scaun.

De ceva timp chiar experimentez ceva nou, încerc să dorm o jumătate de oră după ce am mâncat. Încă nu am un răspuns dacă îmi place sau nu, o să revin cu concluzia după ce adun mai multe date, dar faptul că ai posibilitatea aceasta mi se pare un lucru excelent.

Baia

O să ating cred că cel mai sensibil dintre subiecte: foarte comod faptul că poți folosi toaleta proprie. Eu mereu am avut o problemă cu wc-urile publice, urăsc mirosurile pe care le emană, mizeria de pe jos (pentru că unii chiar nu sunt în stare să nimerească), poate și presiunea de a termina mai repede când mai așteaptă altcineva la coadă. Ca să nu mai vorbesc de acel sentiment minunat când te așezi pe wc și colacul este încă cald :/.

Să ai la dispoziție o baie unde poți intra fără scârbă este un avantaj destul de mare, de care puțini oameni beneficiază în viața asta. Suntem norocoși :D.

Concluzie

Nu cred că mi-am imaginat vreodată cum ar fi să lucrezi de acasă înainte să o fac, iar atunci când am ales să fac asta a fost cumva de nevoie. Avantajele le-am descoperit pe parcurs. Dar după toți acești ani, mi-am dat seama că nu aș vrea să mai lucrez la un birou prea curând.

Lucrul în IT chiar poate fi făcut de acasă cu brio, ai nevoie doar de un laptop și de o conexiune la internet. Sunt foarte multe avantaje și pentru firme care pot să își scadă costurile lunare cu spații de birouri, cafea, fructe etc. De aceea mi se pare cumva trist când văd ca multe firme se pregătesc să reia lucrul la birou când se termină cu virusul ăsta, iar angajații vor fi obligați să o facă.

Aceasta a fost experiența mea cu lucrul de acasă, iar dacă aveți întrebări sau contra argumente folosiți rubrica de comentarii :)

Lasă un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare